معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد محل ساخت یک میلیون مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی محل ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی در تازه ترین اظهارات خود درباره جزییات برنامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، اعلام کرد: بافت های فرسوده و زمین های واقع در محدوده شهرها، زمین های الحاقی به شهر، شهرهای جدید و شهرک هایی که به زودی از آن ها رونمایی می شود محل ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال هستند.

محمود زاده گفت: تمام تجاربی که در طرح های حمایتی تامین مسکن که از سوی دولت های قبل حاصل شده است، در این طرح مورد استفاده قرار می گیرد تا اگر کمبود و ایرادی در اجرای این طرح ها وجود داشته باشد تکرار نشود یا اگر نقطه مثبتی در این طرح ها وجود داشته است به طور مجدد مورد استفاده قرار بگیرد.

وی افزود: در خصوص برنامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی، اراضی که برای ساخت پروژه ها در نظر گرفته شده است غالبا در محدوده بافت های شهری است مگر واحدهایی که برنامه ریزی شده است تا در شهرهای جدید احداث شود. یا واحدهایی که به ناچار محدوده شهر را برای ساخت این واحدها توسعه خواهیم داد و در اراضی نزدیک به شهر مادر پس از الحاق این اراضی به محدوده شهری، واحدها ساخته می شوند.

وی اظهار داشت: آن دسته از واحدهایی که در بافت های موجود شهری و بر روی اراضی واقع در محدوده شهرها احداث می شود طبیعتا مسائل تاسیسات زیربنایی و روبنایی کمتری دارند ،اما درباره آن دسته از واحدهایی هم که قرار است در بافت های جدید ساخته شوند در اولین جلسه شورای مسکن کشور تصمیماتی اتخاذ شد.این تصمیم ها به عنوان یک اصل اعلام و به دستگاه های ذی ربط مانند وزارت نیرو و تمام وزارتخانه های مسوول تاسیسات روبنایی مانند آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، وزارت ورزش و ... ابلاغ شد مبنی بر اینکه همزمان با شروع پروژه های مسکونی باید این دستگاه ها نیز تامین خدمات را آغاز کنند تا همزمان با آغاز سکونت افراد در این واحدها، خدمات مربوط به آن ها نیز آماده شده باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در مورد زمین این اطمینان را به متقاضیان می دهیم که برای سال اول حدود 10 هزار هکتار زمین تاکنون توسط همکاران ما در سراسر کشور مکان یابی وایجاد شده است و به همین دلیل و بر این اساس، ثبت نام از متقاضیان از روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد.

وی همچنین در خصوص نحوه تامین زمین و محل ساخت واحدهای مسکونی در کلانشهرها توضیح داد: در کلانشهرها به دلیل آنکه با مباحث آمایشی مبنی بر منع توسعه فیزیکی آن ها مواجهیم دو راهبرد برای تامین زمین به منظور احداث واحدهای مسکونی وجود دارد. یکی مربوط به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و مدیریت شده ای است که دولت برای نوسازی و ساخت مسکن در بافت های فرسوده و بافت های درونی شهرها به افراد پرداخت می کند. دومین بحث مربوط به ساخت مسکن در شهرهای جدید اطراف شهرهای مادر و کلانشهرهاست. به عنوان مثال در شهر تهران در چهار شهر جدید اطراف پایتخت ساخت این واحدها آغاز خواهد شد. همچنین به زودی از شهرک های جدیدی رونمایی خواهد شد که بخشی از این واحدها در این شهرک ها ساخته می شود.

اخبار مرتبط


باشگاه مخاطبان