نقش مهم شرکت‌ها در پیشبرد اهداف بانک/ دکتر شایان: با کمک شرکت‌ها می‌توانیم به اهداف طرح نهضت ملی مسکن دست یابیم

مدیرعامل بانک مسکن گفت: روندی که امروز شرکت‌ها در پیش گرفته‌اند نشان می‌دهد که می‌توانیم در مساله ساخت 4 میلیون مسکن طی 4 سال به هدف دولت محترم دست یابیم.

به گزارش روابط عمومی گروه مالی بانک مسکن، نشست هم‌اندیشی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره بانک مسکن با مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل شرکت‌های تابعه گروه مالی بانک مسکن برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر جواد جوان مجیدی گفت: این نشست راهبردهای گروه مالی را از زبان سهامداران این گروه بیان می‌کند.
وی با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام سال تولید دانش‌بنیان اشتغال‌آفرین توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) افزود: تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در راستای تولید دانش‌بنیان و برنامه‌های دولت محترم مبنی بر عملیاتی کردن قانون جهش تولید مسکن، نقشه‌راه مهمی است که گروه مالی امیدوار است با حمایت‌های مدیرعامل و هیئت مدیره محترم بانک مسکن بتواند این تکلیف را جامه عمل بپوشاند و در تکمیل زنجیره ارزش بانک گام‌های بلندی بردارد.
سپس دکتر محمدرضا جواهری رئیس هیئت مدیره گروه مالی بانک مسکن با اشاره به فعالیت قابل قبول شرکت‌های تابعه گروه در سنوات گذشته اظهار کرد: گروه مالی که وظیفه راهبری شرکت‌های تابعه بانک را برعهده دارد همواره کوشیده است با حمایت‌های لازم حوزه فعالیت این شرکت‌ها را توسعه دهد.
وی گفت: اکثر شرکت‌های تابعه گروه مالی در ساخت و ساز نقش دارند که این پتانسیل ویژه برای گروه به حساب می‌آید.
در ادامه دکتر محمد رضا جواهری به ارائه گزارش فعالیت گروه مالی بانک مسکن در سال ۱۴۰۰ پرداخت.
رئیس هیئت مدیره گروه مالی بانک مسکن در این گزارش اظهار کرد: در سال مالی 1400 چند حوزه کاربردی بعد از بررسی‌های کارشناسی و عارضه‌یابی در گروه مالی ایجاد شد که می‌توان به حوزه فنی مهندسی و مرکز نوآوری و شکوفایی اشاره کرد.
وی ادامه داد: فعالیت پروژه‌های عمرانی شرکت‌های تابعه گروه عمدتاً با موانع و مشکلاتی روبرو بود که با تدبیر هیئت مدیره گروه بخش اعظمی از این مشکلات رفع و مدیریت شد.
رئیس هیئت مدیره گروه مالی بانک مسکن افزود: احراز صلاحیت پیمانکاران در برون‌سپاری پروژه‌ها را به عنوان مطالبه مهم گروه به شرکت‌های تابعه ابلاغ و با حساسیت تمام اجرای این سیاست را رصد کردیم.
دکتر جواهری با اشاره به شعار پرمغز سال که توسط رهبر حکیم انقلاب تعیین شده است که اهمیت بکارگیری فناوری‌های نوین را مورد توجه قرار می‌دهد اظهار کرد: تغییر رویکرد از سنتی‌سازی به صنعتی‌سازی به عنوان یکی از استراتژی­های گروه در دستور کار قرار گرفته است. از این‌رو گروه مالی بانک مسکن در این زمینه گام بزرگی برداشته و موارد مهمی را در ریل عملیاتی شدن قرار داده است از جمله:
برنامه‌ریزی جهت تدوین سند راهبردی 20 ساله برای گروه (نقشه راه)، برنامه‌ریزی جهت ورود به عرصه صنعتی‌سازی ساختمان به مفهوم واقعی برای اولین بار در کشور بنابر رسالت بانک مسکن در حوزه تولید مسکن، پیگیری اخذ کارگزاری از وزارت راه و شهرسازی در پروژه عظیم نهضت ملی تولید مسکن، تکمیل ارکان حاکمیت شرکتی در گروه از جمله نظام کنترل داخلی، نظام انتصابات، نظام مدیریت ریسک و...، تدوین سیستمی قابل اتکا برای پرورش مدیران، جانشین پروری و توسعه در سطوح مختلف شغل، برنامه‌ریزی جهت اصلاح ساختار گروه و جذب مدیران خلاق و کارآمد جهت نظارت و راهبری شرکت‌های تابعه، تعریف وظایف نظارتی درچارچوب حفظ اصول حاکمیت شرکتی در راستای صیانت و ارتقاء برند شرکت‌های تابعه، تقویت فرآیند نظارت کارگاهی موجود و در صورت نیاز ایجاد ساز و کارهای نظارتی جدید جهت اطمینان از کیفیت ساخت و سازها، تامین کالا، تجهیزات و خدمات، حمایت همه‌‍جانبه از بازار سرمایه در بخش عرضه و تقاضا، عرضه شرکت‌های ارزشمند ساختمانی در بازار سرمایه، حمایت ویژه و همه جانبه از سهام وابسته به گروه در بازار سرمایه، تهیه و تدوین دستورالعمل انتخاب اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل شرکت‌ها به ‌منظور استخراج ویژگی‌هایی که این افراد برای تصدی پست‌هایی که باید داشته باشند. ( برای مثال حداقل تحصیلات، حداقل سابقه شغلی مرتبط و...)، تشکیل کمیته‌ای متشکل از مدیران عامل شرکت‌ها و مدیران ارشد گروه مالی به‌منظور امکان‌سنجی و ارائه برنامه و راهکار برای ایجاد هم‌افزایی و افزایش بهره‌وری کل در اثر بهره‌گیری بهینه از قابلیت‌های مشترک میان شرکت‌های تابعه گروه، ارتقای پایدار بهره‌وری شرکت‌ها از طریق فراهم آوردن بسترهای لازم برای ایجاد خلاقیت و نوآوری به صورت نظام‌مند
سپس دکتر مهدی طحافچی مدیر عامل گروه مالی بانک مسکن با اشاره به رسالت گروه مالی یادآور شد: یکی از دغدغه‌های بزرگ کشور بحث تولید مسکن و بخش اقتصادی است که این مسئله همواره در سال‌های متمادی مورد تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بوده است.
وی افزود: نامگذاری سال جاری به نام سال تولید دانش بنیان اشتغال آفرین با تدبیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نشان‌دهنده مسئولیت سنگین تک تک مسئولان است که در گروه مالی بانک مسکن تلاش و هدف‌گذاری در راستای تحقق این شعار پایه‌ریزی شده است.
مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن با اشاره به تعهد ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی توسط بانک مسکن افزود: گروه مالی برای عملیاتی شدن این مهم به عنوان بازوی عملیاتی بانک مسکن عمل خواهد کرد.
دکتر طحافچی با بیان اینکه مجموعه گروه مالی بانک مسکن در حوزه تخصصی صنعت ساختمان، حمل و نقل و راه و شهرسازی فعالیت می‌کند افزود: با توجه به برنامه دولت محترم مبنی بر ساخت واحدهای مسکونی در هر سال، تلاش خواهیم کرد با همکاری شرکت های تابعه و حمایت های بانک مسکن در این زمینه به صورت جهادی فعالیت کنیم.
مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن گفت: راهبردهای گروه مالی مبتنی بر راهبردهای وزارتین راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و همچنین بانک مسکن خواهد بود.
وی با اشاره به لزوم شناسایی نقاط ضعف و قوت موجود در شرکت های تابعه گروه مالی یادآور شد: برای مرتفع شدن موانع موجود ابتدا باید به شناخت صحیح مشکلات پرداخت و در گام بعدی برای حل آن‌ها تلاش و برنامه‌ریزی کرد.
در ادامه جلسه دکتر فاضلیان عضو هیئت مدیره بانک مسکن با تسلیت حادثه متروپل آبادان گفت: ظرفیت گروه مالی بانک مسکن منعکس کننده موضوعات اقتصادی کشور نیست چرا که با بررسی گروه های مالی بانک های دیگر چه بورسی و چه غیر بورسی این نتیجه حاصل می شود که گروه مالی بانک مسکن که یک گروه تخصصی در حوزه مسکن است با هدف آرمانی بانکی فاصله دارد و باید تلاش زیاد و به صورت هدفمند انجام گیرد تا اهداف بانک در مورد گروه مالی تحقق یابد.
وی با اشاره به محدودیت های موجود در حوزه اقتصاد افزود: مجموعه‌ای از بخشنامه‌هایی که در حوزه های تخصصی و عمومی صادر می‌شوند در رابطه با حدود سرمایه گذاری علی‌رغم اعتناء هیئت مدیره بانک به شرکت‌های تابعه چالش های مختلفی را برای شرکت های تابع به وجود می آورند لذا لازم است قوانین در حوزه شرکت ها مورد توجه قرار گیرد.
عضو هیئت مدیره بانک مسکن یادآور شد: در بانک مسکن بیش از ۱۷ هزار میلیارد یعنی قریب به ۱۹ درصد سرمایه پایه را مجموعه تسهیلات تعهدات اشخاص مرتبط با شرکت‌های تابعه تشکیل می دهند که امیدواریم با تصویب سرمایه نظارتی و برگزاری مجمع این عدد تعدیل شود.
دکتر فاضلیان گفت: مشکلی در پرداخت تسهیلات به شرکت های تابعه نداریم و همواره خود را حامی آنان می دانیم ولی در رابطه با شرکتهای تابعه یک توقع ویژه داریم که منابع شرکتها باید در بانک مسکن در گردش باشد.
وی با اشاره به حادثه متروپل خاطرنشان کرد: نظیر این اتفاقات می‌تواند ابعاد اقتصادی و اجتماعی زیادی را برای اقتصاد و امنیت ملی ایجاد کند که سعی کرده‌ایم در مجموعه بانک مسکن با رعایت دقیق استانداردها از بروز چنین حادثه‌های جلوگیری کنیم.
دکتر فاضلیان با اشاره به دستور مدیرعامل بانک مسکن مبنی بر ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی در سال افزود: بانک مسکن اثبات کرده است می شود ۴۵ درصد رشد منابع در یک سال داشت و کیفیت را هم در ساخت پروژه ها به بهترین نحو ممکن رعایت کرد.
وی تاکید کرد: مدیریت ریسک پروژه ها باید مورد توجه قرار گیرد تا شاهد اتفاقاتی مثل حادثه متروپل نباشیم.
دکتر فاضلیان اظهار کرد:گروه مالی بانک مسکن همه توانایی‌های زنجیره عرضه خدمات مالی را داراست این مسئله باعث شده است که در اقصی نقاط کشور نماد بانک مسکن یک نماد قابل اعتماد باشد و این مسئله یک مزیت قابل توجهی برای این مجموعه به حساب می‌آید.
عضو هیئت مدیره بانک مسکن افزود: در انتخاب، ارزیابی، انعقاد قرارداد و شروع پروژه‌ها باید نظارت‌های لازم انجام پذیرد و این مسئله که پروژه ها به افرادی که از صلاحیت لازم برخوردار نباشند واگذار شود به هیچ عنوان برای مجموعه بانک مورد قبول نیست.
وی ابراز امیدواری کرد: مجموعه گروه مالی بانک مسکن بتواند با وجود مشکلات اقتصادی موجود در کشور آمار و عملکرد بهتری را در سال جاری ارائه دهد.
دکتر فاضلیان خاطرنشان کرد: بانک مسکن در راستای حمایت از شرکت های تابعه گروه مالی بانک مسکن برای سرمایه گذاری، افزایش سرمایه، پذیرش تعهدات و اعطای تسهیلات از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.
وی گفت: در انتخاب پروژه، ارزیابی، شروع و انعقاد قراردادها باید نظارت‌های لازم صورت گیرد.
در ادامه جلسه دکتر عسکرپور عضو دیگر هیئت مدیره بانک مسکن گفت: رابطه شرکت گروه مالی با بانک مسکن باید در چند بخش تعریف و تبیین شود.
وی ادامه داد: باید چرایی ایجاد شرکت ها و اهداف آنان مشخص شود و این مسئله بر می‌گردد به ماموریت بانک که در آن به این مسئله اشاره شده است که بانک مسکن به عنوان یک بانک توسعه و تخصصی در حوزه مسکن و توسعه شهری است تا بتواند از اهداف کلان دولت در زمینه تامین مالی برای اقشار کم درآمد و میان درآمد پشتیبانی کند.
عضو هیئت مدیره بانک مسکن افزود: بانک بر اساس یک سری از محدودیت ها نمی تواند در بعضی مسائل ورود کند که این امر باعث شده است بعضی مسائل به شرکت‌ها واگذار شود.
وی یادآور شد: وقتی به استراتژی ها توجه می کنیم به دو برنامه می رسیم که عبارت است از ارائه خدمات بانکداری سرمایه‌گذاری از طریق گروه مالی با ساز و کار بازار سرمایه  و دوم ارتقای عملکرد گروه مالی بانک مسکن و ظرفیت سازی نهادی بانک با حمایت از راه اندازی موسسات مالی و اعتباری که این دو موضوع باید در گروه مالی بانک مسکن مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار کرد: این موارد نشان می دهد که بانک ماموریت های خاصی را برای شرکتها متصور است که باید برنامه ریزی ها بر پایه این ماموریت ها که شامل تجهیز منابع، تخصیص منابع و نظارت بر وصول مطالبات است باید برنامه‌ریزی شود.
دکتر عسکرپور یادآور شد: در این مسیر باید تمامی ضوابط و مقررات رعایت شود چرا که الزامات بالادستی بازار پول چارچوب فعالیت را در راستای این قوانین مشخص کرده است.
وی افزود: همه شیوه نامه هایی که برای شرکت داری لازم است باید در مجموعه گروه مالی بانک مسکن جاری و ساری باشد به گونه‌ای که مجموعه ذینفعان شرکت شاهد این امر باشند که تمامی فرایند ها به درستی پیش بینی شده و اجرا می شوند
عضو هیئت مدیره بانک مسکن خاطرنشان کرد: تلاش مدیران شرکت ها باید در راستای حفظ منافع ذینفعان صورت گیرد.
دکتر عسکرپور گفت: اگر درک جایگاه شرکت ها با رعایت اصول شرکت داری به نحو مناسب عملیاتی شود می‌توان به آرمان های شرکت نزدیک تر شد.
وی افزود: انتظارات بانک از گروه مالی این است که در انتخاب هیئت مدیره شرکت ها باید از لحاظ فنی و صلاحیت های عمومی به صورت صحیح بررسی های لازم صورت پذیرد و همچنین دومین انتظار بانک این است که در قانون حاکمیت شرکتی تمامی کمیته ها شکل گیرد و نتایج قابل اتکا ارائه شود.
عضو هیئت مدیره بانک مسکن اظهار کرد: رعایت سلسله مراتب در شرکت ها مسئله خیلی مهم و غیر قابل اجتناب است که همه شرکت ها باید این مسئله مهم را مدنظر داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه گروه مالی بانک مسکن در راس شرکت های تابعه قرار دارد یادآور شد:  شرکت‌ها موظف هستند هماهنگی‌های لازم را با گروه انجام دهند و اگر مسائل برطرف نشد با هماهنگی گروه با بانک در میان بگذارند.
دکتر عسکرپور یادآور شد: مجامع شرکت ها حتما باید تا پایان سال برگزار شوند.
سپس دکتر عسکری دیگر عضو هیات مدیره بانک مسکن اظهار کرد: بحث مسکن در حدی در اقتصاد مهم است که بین ۳۰ تا ۷۰ درصد سبد هزینه خانوار را تشکیل می‌دهد و این باعث می شود بخش اعظمی از تورم حاصل از مسئله مسکن باشد.
وی ادامه داد: این مسئله نشان دهنده عقب ماندگی در حوزه مسکن است که متاسفانه در سنوات گذشته به آن توجه نشده است.
عضو هیئت مدیره بانک مسکن خاطرنشان کرد: هزینه مسکن به‌تنهایی هزینه سنگین برای خانوارهاست که در راستای کمک به خانوارها بانک مسکن می‌تواند ایفای نقش کند.
دکتر عسکری افزود: دغدغه کشور چهار میلیون واحد مسکونی است که این امر اگر مرتفع شود باعث می شود مشکل مسکن حل شود البته اکنون نیز برای جبران وقت هست ولی نیازمند تلاش‌ جهادی است.
وی گفت: کشور از ظرفیت های لازم برای حل مشکل مسکن برخوردار است که لازم است تمام مسائل توسط مسئولان رصد شود تا نتیجه مورد نظر به دست آید.
دکتر عسکری یادآور شد: گروه مالی بانک مسکن باید نظام‌مندتر پیش رود چرا که شرکت‌ها در سودآوری باید پیشگام باشند و رسالت مهم آنان سودآوری و خلق ثروت است.
عضو هیئت مدیره بانک مسکن با اشاره به لزوم پرداختن به بحث خوداتکایی افزود: باید برای حل چالش‌های پیش روی گروه زنجیره تامین به صورت کامل به همدیگر وصل باشند چرا که اگر یکی از حلقه های زنجیره تامین تکمیل نباشد کل سیستم با مشکل مواجه می شود.
وی ادامه داد: مسکن در جامعه هم یک کالای ضروری و هم یک کالای لوکس است از این جهت ضروری است که جزئی از مایحتاج زندگی است و لوکس است به این دلیل که به عنوان یک کالای سرمایه گذاری مطرح است لذا از جایگاه ویژه ای در جامعه برخوردار است.
عضو هیئت مدیره بانک مسکن گفت: بعد فنی اداره کردن شرکت‌ها مسئله‌ای مهم و کاربردی است که باید به آن توجه ویژه شود.
در پایان جلسه دکتر محمود شایان مدیر عامل بانک مسکن، به بیان آثار تصمیم‌گیری‌ها در مجموعه گروه مالی طی سال‌های آتی اشاره کرد و گفت: نتیجه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌های امروز گروه مالی بانک مسکن در سال‌های آتی بر ترازنامه و شاخص‌های عملیاتی بروز و ظهور پیدا می‌کند، بنابراین باید در تصمیماتی که امروز در حوزه فعالیت‌های مالی اتخاذ می‌کنیم نگاهی به آینده و فردای مجموعه داشته باشیم.
مدیر عامل بانک مسکن در تشریح توصیه‌های خود به گروه مالی، از لزوم تعریف حدود اختیارات برای شرکت‌ها سخن گفت و تصریح کرد: چالش‌ها و موضوعات اصلی باید مورد بررسی جدی قرار گرفته و نتایج به صورت شیوه نامه و دستورالعمل به شرکت‌ها ابلاغ شود. همانطور که بانک‌ها از سوی بانک مرکزی حدود اختیار دارند، گروه مالی نیز باید برای شرکت‌های خود حدود اختیارات تعیین کند. این اقدام باعث می‌شود از هرگونه آسیب احتمالی به عنوان تجاری گروه مالی بانک مسکن جلوگیری شود.
وی در ادامه استفاده از روش‌های جدید و نوآورانه در ساخت مسکن را لازمه فعالیت جدی شرکت‌ها دانست و افزود: با بهره‌گیری از علوم دانش‌بنیان در ساختمان‌ها، هم می‌توان هزینه انرژی و ساخت را تا حد قابل قبولی کاهش داد و هم سرعت پروژه‌ها را بالا برد.
دکتر شایان در ادامه سودآوری گروه مالی و شرکت‌ها را یک اصل مهم قلمداد کرد و گفت: در سال جاری بعد از سال‌ها توانستیم فعالیت‌های عملیاتی و ترازنامه بانک را سودآور کنیم و از سوی دیگر نیز سود تلفیقی موجب شده تا سود بانک نیز افزایش داشته باشد. بنابراین شرکت‌ها باید به سمت خدماتی حرکت کنند که سودآوری بیشتری برای آن‌ها داشته باشد.
مدیر عامل بانک مسکن با تاکید بر تقویت کمیته‌های نظارتی در شرکت‌ها، خاطر نشان کرد: کمیته‌های نظارتی موجب می‌شوند کارها بادقت بیشتر، زمان مناسب‌تر، ریسک کمتر، بررسی مالی بهتر و توجیه اقتصادی انجام شود. در کمیته انتصابات نیز باید دقت شود که بهترین نیروها مورد استفاده قرار گیرند.
وی مساله نظارت را یکی از لازمه های فعالیت‌های اقتصادی برشمرد و افزود: بازرسی کل کشور، نهادهای نظارتی بانک، حسابرسی و دیوان محاسبات و سایر مجموعه‌های نظارتی، ناظر بر فعالیت و اقدامات شرکت‌ها بوده و عملکرد شرکت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند. اگر بتوانیم کمیته‌ها را تقویت کنیم، قطعا شاهد سلامت فعالیت‌های گروه مالی در بدنه بانک و میان دستگاه‌های نظارتی خواهیم بود.
دکتر شایان با بیان اینکه در صندوق پروژه‌ها به ویژه در مسئولیتی که دولت در نهضت ملی مسکن بر عهده بانک گذاشته باید کاملا با دقت عمل شود، اظهار داشت: در سیستم بانکی تقریبا تنها بانکی هستیم که مجوز صندوق پروژه دریافت کردیم. برای بانک مسکن به دلیل تخصصی و توسعه‌ای بودن حوزه فعالیت، این امکان وجود دارد که از طریق بانک مرکزی برای مواردی که نیاز است مجوز صندوق پروژه اخذ شود. در این مسیر ما باید به نحوی عمل کنیم که به سودآوری و رضایت‌مندی مردم دست یابیم.
وی افزود: روندی که امروز شرکت‌ها در پیش گرفته‌اند نشان می‌دهد که می‌توانیم در مساله ساخت 4 میلیون مسکن طی 4 سال به هدف دولت محترم دست یابیم.
مدیرعامل بانک مسکن همچنین خاطر نشان کرد: در مناقصه‌ها و مزایده‌ها باید چارچوب مشخصی داشته باشیم و شرکت‌ها از این اصول پیروی کنند تا از هرگونه اتهامی که به آن‌ها می‌شود مبرا باشند. وقتی این چارچوب و استاندارد در تمام امور رعایت شود هیچ اتهامی به شرکت‌ها وارد نخواهد بود.
وی خطاب به مدیران گروه مالی بانک مسکن خواستار تشکیل کارگروهی برای رفع مشکلات موجود شد و عنوان کرد: باید برای بخش‌هایی که در آنها سرمایه‌گذاری کردیم کارگروهی تشکیل شود تا بدین ترتیب از وقوع هرگونه خطا و اشتباهی جلوگیری به عمل آوریم.
دکتر شایان در بخش پایانی اظهارات خود در تشریح اهمیت همراه کردن مدیران شرکت‌ها و زیرمجموعه‌ها، اظهار داشت: لازم است با همفکری و برنامه‌ریزی منسجم و بهره‌گیری از نظرات مدیران شرکت‌ها و مسوولان مجموعه‌های مختلف، بهترین راهکار برای حل و فصل مشکلات و چالش‌های موجود پیدا شود.
 

باشگاه مخاطبان