محصول مشترک بانک مسکن و بازار سرمایه در آستانه بهره برداری قرار گرفت

پیشرفت 84 درصدی صندوق زمین و ساختمان نارون

صندوق های زمین و ساختمان به عنوان محصول مشترک بانک مسکن و بازار سرمایه، تحت تاثیر استقبال سرمایه گذاران و رونق فعالیت های ساختمانی، به مراحل بازدهی نهایی نزدیک شدند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل گروه مایل بانک مسکن و به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن –هیبنا، بانک مسکن در اوایل دولت یازدهم برای اتصال بازار مسکن به مسیرهای نوین تأمین مالی و استفاده از ظرفیت های متعدد بازار سرمایه، در این حوزه پیش قدم شد و در راستای ماده ای از قانون ساماندهی مسکن که بر استفاده از ابزارها و نهادهای نوین تأمین مالی همچون رهن ثانویه، صندوق زمین و ساختمان و ... تأکید کرده است، نسبت به تأسیس و راه اندازی اولین صندوق زمین و ساختمان تحت عنوان نسیم اقدام کرد.
صندوق های زمین و ساختمان که تا به الان تعداد فعال آن ها 4 صندوق می باشد، توسط گروه مالی بانک مسکن و شرکت سرمایه گذاری مسکن پشتیبانی، طراحی و راه اندازی شدند و موقعیت مکانی پروژه های ساختمانی تحت حمایت مالی این صندوق ها فقط به تهران محدود نمی شود.
یک نمونه از این صندوق ها، صندوق زمین و ساختمان نارون است.
صندوق های زمین و ساختمان، منبع مدرن تأمین مالی پروژه های ساختمانی محسوب می شوند که توسعه آنها می تواند چالش سازنده ها و انبوه سازان در مواجه با اعتبارات محدود شبکه بانکی را برطرف کند و از وابستگی سنتی بازار ساخت و ساز به تسهیلات بانکی بکاهد. این صندوق ها به عنوان پل وصل کننده بازار سرمایه به بازار مسکن هستند که با راه اندازی آنها، نقدینگی های خرد از طریق بازار سرمایه، جذب صندوق شده و در خدمت ساخت و ساز قرار می گیرد. دست آخر نیز با تکمیل و فروش پروژه، سود و اصل سرمایه یونیت داران صندوق زمین و ساختمان به آن ها پرداخت می شود. 
پروژه 144 واحدی صندوق زمین و ساختمان نارون با پیشرفت فیزیکی 84.61 درصدی در آستانه تکمیل و بهره برداری قرار گرفت.
پس از آغاز به کار صندوق زمین و ساختمان نسیم و بهره برداری از پروژه نسیم، فعالیت پروژه صندوق زمین و ساختمان نارون آغاز شد.
عملیات ساخت پروژه نارون اراک در منطقه الهیه این شهر در زمینی به مساحت 7 هزار و 500 مترمربع و زیربنایی به مساحت 19 هزار مترمربع در سال 95 آغاز شد.
بر این اساس، زیربنای مفید این پروژه 144 واحدی 13 هزار و 400 مترمربع، قیمت کل زمین پروژه حدود 2.5 میلیارد تومان و ارزش پروانه ساخت نیز حدود 1.5 میلیارد تومان برآورد شده است.
این پروژه که در دو بلوک در حال سخت می باشد، که بلوک یک پروژه با 86 درصد و بلوک دو نیز با 88 درصد مراحل اجرایی خود را طی می کنند.
بررسی پیشرفت فیزیکی بلوک یک پروژه صندوق زمین و ساختمان نارون اراک به تفکیک بخش های ساختمانی نشان می دهد، پیشرفت عملیات بعد از اسکلت در بلوک یک به 71 درصد رسید؛ پیشرفت نمای این بلوک نیز در حال حاضر 92 درصد و نقاشی 30 درصد اعلام شد.
در حال حاضر در بلوک یک عملیات سفیدکاری، ساخت و نصب درب های ضد سرقت و ضد حریق، ساخت و نصب نرده راه پله، اجرای فرش تراس‌ها، اجرای سرامیک سرویس و کف واحدها و نصب سیستم تأمین فشار آب تکمیل شده است.
دربلوک 2 صندوق زمین و ساختمان نارون اراک نیز که عملیات اجرایی آن با پیشرفت فیزیکی 88 درصدی ادامه دارد، میزان پیشرفت «عملیات بعد از اسکلت» در مجموع به 72 درصد رسیده است.
بررسی میزان پیشرفت بلوک 2 به تفکیک هر بخش نیز نشان می دهد، نماسازی با پیشرفت 95 درصد، نصب آسانسور با 92 درصد، لوله کشی گاز شهری با پیشرفت 85 درصد و نقاشی نیز با پیشرفت 52 درصد در مرحله ساخت و اجرا قرار دارد.
لازم به ذکر است در فاز دو پروژه صندوق سرمایه گذاری نارون اراک، ساخت و نصب درب های ضد سرقت و ضد حریق، نصب تابلوکشی، اجرای فرش تراس ها و نصب سیستم تأمین فشار آب تکمیل شده است.
صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان نارون اراک در اجرای موضوع بند 21 ماده یک قانون بازار اوراق بهادار و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید تأسیس شده است که در سی‌ام تیرماه 95 در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران ثبت شد؛ همچنین این صندوق در تاریخ دهم مرداد ماه سال گذشته نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسید.
هدف از تشکیل صندوق، جمع‌آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران و اختصاص آن به ساخت پروژه ساختمانی مذکور و سپس فروش واحدهای ساختمانی پروژه یاد شده و در نهایت تقسیم عواید ناشی از این فعالیت بین سرمایه‌گذاران است؛ در این خصوص، تلاش می شود، پروژه ساختمانی در زمان و با هزینه پیش‌بینی شده در طرح توجیهی به اتمام رسد. واحدهای ساختمانی صندوق با رعایت مقررات، مطابق رویه ای که به تأیید سازمان می رسد، فروخته یا پیش فروش می شوند.
مدیر ساخت این صندوق که با تأمین مالی ۱۸۲ میلیارد ریالی مجتمع مسکونی نارون اراک، شرکت سرمایه‌گذاری الوند (از شرکت‌های تابعه گروه سرمایه‌گذاری مسکن) است که با نماد «ثالوند» در بازار فرابورس عرضه شده است. این شرکت همچنین مالک زمین محل احداث پروژه است.
شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن به ‌عنوان مدیر صندوق، متعهد پذیره نویسی و بازارگردان، شرکت آرین محور اراک به‌ عنوان ناظر، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نیکی گستر به ‌عنوان متولی و موسسه حسابرسی بهمند به‌عنوان حسابرس، دیگر ارکان این صندوق را تشکیل می‌دهند.

باشگاه مخاطبان