پایگاه خبری بانک مسکن (هیبنا)

علائم حضور سرمایه‌گذارها در بازار مسکن

در حالی‌که دولت جدید یکی از سیاست‌های خود در بخش مسکن را مقابله با سفته‌بازان عنوان کرده است، علائمی از حضور پررنگ تقاضای سرمایه‌ای در بازار مسکن رصد می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن –هیبنا، دولت جدید در حالی یکی از مهمترین برنامه‌های خود در بخش مسکن را مقابله با سفته‌بازی و سوداگری در بازار مسکن عنوان کرده است که هم‌اکنون در برخی از مناطق شهر تهران به خصوص مناطق نیمه شمالی پایتخت علائمی از حضور تقاضای غیر مصرفی به میزان محسوسی به چشم می‌خورد.

این موضوع علاوه بر آنکه در جریان تحقیقات میدانی رصد می‌شود در آخرین آمارهای مربوط به تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران نیز مشاهده می‌شود.

واسطه‌های بازار معاملات مسکن در شهر تهران در مناطق واقع در نیمه شمالی پایتخت به خصوص مناطق یک تا سه در شرایطی از حضور گسترده تقاضای سرمایه‌ای در این مناطق به دنبال افزایش شدید قیمت مسکن در سال‌های اخیر خبر می‌دهند که بنا بر اعلام آن‌ها در مناطق مصرفی نیمه شمالی تهران مانند منطقه 5 نیز حضور سرمایه‌گذاران پررنگ شده است.

در روزهای اخیر نیز تداوم این حضور در بازار معاملات مسکن به چشم می‌خورد. با این حال این موضوع در آمارهای رسمی مربوط به تحولات بازار مسکن شهر تهران در نیمه تابستان نیز به چشم می‌خورد.

آمار بانک مرکزی در خصوص وضعیت معاملات مسکن شهر تهران در مرداد ماه نشان می‌دهد در میانه تابستان 41 درصد از کل معاملات خرید مسکن شهر تهران در مناطق یک تا پنج پایتخت انجام شده است. در این ماه در شهر تهران مجموعا 5499 فقره معامله خرید مسکن به ثبت رسید که این میزان معادل 2261 فقره معامله مربوط به پنج منطقه اول تهران یعنی مناطق یک تا پنج بوده است.

واسطه‌های بازار معاملات مسکن دلیل این سهم بالا از معاملات خرید مسکن تنها در 5 منطقه شهر را حضور پررنگ‌تر متقاضیان در بازار مسکن این مناطق می‌دانند. این در حالی است که بنا بر اعلام آن‌ها اکثر خریدهای صورت گرفته در بازار معاملات مسکن تابستان 1400 شهر تهران خریدهای سرمایه‌ای و غیرمصرفی بوده است. چرا که هم‌اکنون میانگین قیمت مسکن در این 5 منطقه بسیار افزایش یافته است.

میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در 5 منطقه اول شهر تهران در مرز 49 میلیون تومان قرار دارد. این در حالی است که میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران در میانه تابستان برابر با 31 میلیون تومان اعلام شده است. همچنین متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در سه منطقه اول تهران که مناطق لوکس پایتخت ومحل تجمع تقاضای سرمایه‌ای مسکن محسوب می‌شود در مرداد ماه معادل 58 میلیون تومان بوده است.

اما در مناطق جنوبی شهر تهران شرایط به گونه متفاوتی است. در این مناطق تعداد کمتری معامله خرید مسکن تمرکز یافته است. به طوری که در برخی از این مناطق که جزو مناطق محروم‌تر و ارزان‌تر محسوب می‌شوند و عمده تقاضا پیش از این در آن‌ها مصرفی بوده است کمتر از 200 فقره معامله خرید مسکن و در برخی از مناطق مانند مناطق 19 و 20 حتی کمتر از 100 فقره معامله خرید مسکن به ثبت رسیده است.

واسطه‌های معاملات مسکن همچنین اعلام می‌کنند در این مناطق نیز ردپای تقاضای سرمایه‌ای بیش از سال‌های قبل مشاهده می‌شود و سرمایه‌گذاران به این مناطق نیز ورود کرده‌اند.

به گزارش هیبنا گزارش به متولی بخش مسکن توصیه می‌کنند به منظور اثربخش‌تر شدن برنامه‌های دولت در بخش مسکن باید در وهله اول نسبت به مقابله با سفته‌بازی و سوداگری در بازار ملک از طریق به کارگیری اهرم‌های مالیاتی موثر وارد عمل شود.

اخبار مرتبط


باشگاه مخاطبان