دبیر کانون سراسری انبوه سازان تشریح کرد اختصاص ۲۰ درصد حوزه اقتصاد کلان به بخش مسکن/ صدمات جبران ناپذیر به اقتصاد ملی با طولانی شدن رکود مسکن / پیشنهاد انبوه سازان به دولت برای ساخت ۱ میلیون مسکن

دبیر کانون سراسری انبوه سازان تشریح کرد اختصاص ۲۰ درصد حوزه اقتصاد کلان به بخش مسکن/ صدمات جبران ناپذیر به اقتصاد ملی با طولانی شدن رکود مسکن / پیشنهاد انبوه سازان به دولت برای ساخت ۱ میلیون مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، افزایش تسهیلات ساخت در تهران و کلانشهرها تا ۴۵۰ میلیون تومان و در بافت فرسوده به ۳۰۰ میلیون تومان به شرط استفاده از فناوری‌های نو نشان می دهد که سال ۱۴۰۰، سالی پر رونق به لحاظ ساخت و ساز خواهد بود. هماهنگی مجلس و دولت از یک سو و آسان شدن شرایط ساخت از سوی شهرداریها نوید بخش روزهای خوب تولید مسکن است.

اما در این خصوص فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان اعتقاد دارد که حال که دولت انقلابی برای توسعه تولید مسکن در کشور عزم ملی دارد و مجلس، دولت و شهرداری ها یکدست شده اند انتظار داریم که اقدامات مثبتی در زمینه تولید انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه طولانی شدن رکود در بخش مسکن و تولید صدمات جبران ناپذیری به اقتصاد ملی ایران وارد خواهد کرد ادامه داد: ۲۰ درصد حوزه اقتصاد کلان به بخش مسکن اختصاص دارد بنابراین امیدواریم موانع تولید مسکن برای یک بار هم که شده از پیش روی سازندگان، انبوه سازان و بخش خصوصی برداشته شود.

پورحاجت تاکید کرد: آمارها نشان می دهد که در اقتصاد کلان کمترین تسهیلات به بخش مسکن تعلق گرفته است در حالی که ما با وجود قانون جهش تولید مسکن می‌توانیم با ساماندهی فرایندهای تولید در کشور حوزه ساخت و ساز را در ۳۱ استان فعال کنیم.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه سهم بخش مسکن در دریافت تسهیلات بانکی در ۵ ماه گذشته طبق آمارهای بانک مرکزی ۵ درصد است خاطر نشان کرد: چنانچه سایر بانک ها به کمک بخش مسکن بشتابند و به پرداخت تسهیلات روی خوش نشان دهند قطعا می توان به تولید یک میلیون مسکن در سال امیدوار شد.

وی در پاسخ به این پرسش که افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن گویای حمایت از بخش مسکن و ساخت و ساز است گفت: افزایش وام مسکن به ۴۵۰ میلیون تومان اقدام مثبتی است و برای تولیدکنندگان مسکن می‌تواند کمک بزرگی باشد اما امیدواریم برخی از موانع مثل پرداخت تسهیلات به شرط ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی تعدیل و از انبوه سازان و سازندگان حمایت شود.

*پیشنهاد انبوه سازان به دولت برای ساخت ۱ میلیون مسکن در سال

دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن در پاسخ به این پرسش که به عنوان یک انبوه ساز با سابقه چه پیشنهادی به دولت برای تحقق ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی دارید؟ گفت: برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی پیشنهاد ما این است که در سال باید همه انبوه‌سازان مسکن ۳۱ استان کشور بسیج شوند تا با همکاری وزارت راه و شهرسازی و تمام دست اندرکاران حوزه ساخت و ساز مسکن و تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان بتوانیم ساخت این تعداد مسکن را در کشور عملیاتی کنیم.

پورحاجت ادامه داد: در صورتی که ساختارهای تولید مسکن در کشور اصلاح نشود در این صورت تحقق وعده رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی برای تولید چهار میلیون مسکن در چهار سال آینده بسیار سخت خواهد بود.

اخبار مرتبط


باشگاه مخاطبان