برگزاری مراسم بهره برداری از نخستین صندوق زمین و ساختمان کشور

اولین پروژه ی ساختمانی صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان به بهره برداری رسید. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل گروه مالی بانک مسکن،اولین پروژه ی ساختمانی صندوق زمین و ساختمان با نام نسیم امروز صبح در سالن اجتماعات برج نسیم به بهره برداری رسید.

اولین پروژه ی ساختمانی صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان به بهره برداری رسید.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل گروه مالی بانک مسکن،اولین پروژه ی ساختمانی صندوق زمین و ساختمان با نام نسیم امروز صبح در سالن اجتماعات برج نسیم به بهره برداری رسید.
این مراسم با حضور دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، دکتر محمدهاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن، مصطفی ازگلی مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن و جمعی از معاونین و مدیران وزارتخانه راه و شهرسازی و بانک مسکن و شرکت های تابعه گروه مالی بانک مسکن برگزار گردید.
در ابتدای مراسم مصطفی ازگلی مدیرعامل گروه مالی ضمن خیر مقدم به میهمانان و مدعوین گزارشی از این پروژه به حضار ارائه داد،وی در ادامه ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه دارایی های وزارت راه و شهرسازی و مشارکت نهادهای حقوقی و حقیقی بتواند در استمرار مسیر تازه ای که به منظور تسهیل تامین مالی پروژه های مسکونی آغاز شده است کمک کند و بر اساس سند 1400 بانک مسکن،10 هزار واحد مسکونی توسط صندوق های زمین و ساختمان تامین مالی می شود.
وی با اشاره به مانع جدید بر سر راه توسعه صندوق های زمین و ساختمان گفت:در قانون برنامه ششم توسعه ایجاد هر صندوق سرمایه گذاری جدید توسط بانک ها منوط به مجوز بانک مرکزی شده است که ممکن است در صورت حل نشدن آن زحماتی که برای ایجاد این مسیر جدید جلب سرمایه صورت می گیرد ابتر بماند.
وی صندوق های زمین و ساختمان را بهترین روش و مدل برای ساخت و احیای محله های فرسوده معرفی کرد.
ازگلی در خاتمه سخنانش ضمن تقدیر از وزیر راه و شهرسازی و تلاش های وی در شکل گیری این مسیر جدید و نیز مدیرعامل بانک مسکن و سازمان بورس و فرابورس  از اقدامات سایر اجزای این صندوق از جمله شرکت عمرانی مسکن گستر(مدیر ساخت)،شرکت تامین سرمایه (مدیر صندوق) و شرکت کارگزاری (بازارگردان اوراق) نیز تقدیر و تشکر کرد.
دکتر بت شکن مدیرعامل بانک مسکن به عنوان سخنران بعدی در ابتدا ضمن تقدیر و تشکر از تلاش های شرکت های ارکان این صندوق از تلاش های دکتر عبده تبریزی نیز یاد کرد.
وی با ابراز خوشحالی از تشکیل این مدل صندوق ها خاطرنشان کرد که این صندوق ها ریسک سنتی پروژه های ساخت و ساز را برطرف کرد.
وی در ادامه افزود: ایجاد صندوق های زمین و ساختمان باعث جلب اطمینان ارکان این صندوق ها شده و نظارت ساختمان را عینیت بخشیده است و به این ترتیب ریسک اولی که که مشارکت کنندگان در پروژه های ساختمانی را تهدید می کند به این ترتیب برطرف شده است.
وی ریسک دوم که برای این پروژه‌ها وجود دارد را «نقدشوندگی» توصیف کرد و گفت: پیش از این هیچ راهی برای نقدشوندگی کسی که اقدام به سرمایه‌گذاری در یک پروژه ساختمانی کرده است، پیش از موعد تکمیل پروژه وجود نداشت. اما امروز یونیت‌های صندوق زمین و ساختمان قابل معامله در فرابورس و قابل واگذاری به غیر است که به این ترتیب ریسک نقدشوندگی نیز از بین رفته است.
بت‌ شکن ریسک سوم متداول در امر مشارکت در پروژه‌های ساختمانی را نحوه قیمت‌گذاری عنوان و اظهار کرد: اصولا پروژه‌های ساختمانی فاقد مبنای قیمت‌گذاری هستند اما برای اولین بار در پروژه نسیم، قیمت‌گذاری بر اساس کنترل‌های بازرس و حسابرس صورت گرفته و افزون بر این «استراتژی خروج از پروژه» از طریق فروش واحدها و تقسیم سود تعریف شده است.
سپس دکتر آخوندی وزیر راه وشهرسازی ضمن اعلام دغدغه خود در خصوص ساخت بافت های فرسوده و نهادسازی مالی برای اجرای پروژه های مسکونی تأکید کرد: مسکن باید از حاشیه به مرکز شهر منتقل شود.
آخوندی ضمن ابراز خرسندی از اینکه شاهد اتمام این پروژه ابتکاری و نوین در بازار مالی کشور است، گفت: با توجه به مجموعه تنگناهای مالی که در تجهیز منابع بانکی وجود دارد، نیازمند حرکت به سمت بازار سرمایه و تامین مالی پروژه‌های بزرگ از این محل هستیم. این تغییری است که گریزی از آن نیست.
آخوندی تاکید کرد: قاعدتا صندوق‌های زمین و ساختمان و ابزارهای دیگری از این دست می‌تواند در نوسازی بافت‌های فرسوده نقش موثر داشته باشد و از آنها برای توسعه بخش مستغلات و حتی در آینده در بازار اجاره‌داری نیز بهره برد.
وی سپس بر ضرورت رفع مشکل نبود نهادهای کارآمد در بازار ساختمان تاکید کرد و ادامه داد: پروژه نسیم نه فقط توسط سازمان و بازار بورس تحت نظارت قرار داشته است، بلکه از جهت مهندسی نیز در کنترل شدیدتری نسبت به سایر پروژه‌ها قرار داشته و اساسا بدون وجود سازنده حرفه‌ای، امکان حضور در بازار بورس وجود ندارد.
آخوندی از ایده فروش واحدهای تکمیل شده با تضمین و گارانتی پنج ساله نیز تقدیر و ابراز امیدواری کرد: با استفاده از این ظرفیت بتوان از ثروت‌های خرد و ملی را محافظت کرد.
در پایان برنامه نیز از یادمان بهره برداری از این پروژه توسط وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد.
 

اخبار مرتبط


باشگاه مخاطبان