تغییر شرایط تامین مالی پروژه‌ها در حوزه زیر ساخت حمل‌ و نقل

گروه بنگاه‌ها: با تغییر شرایط تامین مالی پروژه‌ها در حوزه زیر ساخت حمل‌ونقل، قراردادها از EPC (که تامین مالی انجام قرارداد بر عهده کارفرما است) به EPCF (که تامین مالی انجام قرارداد بر عهده پیمانکار است) تغییر کرده است.

ابراهیم محمدی، مدیرعامل شرکت بالاست در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اعلام این مطلب گفت: پیمانکار برای گرفتن مطالبات خود مجبور است اوراق اسناد با کسر ۳۰ درصد دریافت کند در نتیجه پیمانکاران توانایی فعال ماندن را ندارند.
وی افزود: اوراق خزانه اسناد برای وصول مطالبات، مهم‌ترین چالش پروژه‌های عمرانی کشور بوده که باعث ضعیف شدن پیمانکاران می‌شود. بهتر بود بابت نرخ تنزیل اوراق بدهی پیمانکاران را مستهلک می‌کردند و از این شکل تامین مالی انجام می‌شد.  مدیرعامل شرکت بالاست گفت: به علت تغییراتی که در تامین منابع مالی طرح‌های عمرانی پیش‌بینی می‌کردیم از سال گذشته یک تغییر پارادایم داشته و برای اولین بار در سال گذشته وارد حمل بار شدیم.
وی افزود: این شرکت مجوز حمل بار از طریق ریل را دارا بوده و نزدیک به ۵۰۰ دستگاه واگن ملکی داریم که توانستیم از این تعداد حدود ۴۳۰ واگن را آماده به کار کنیم که ۳۰۰ واگن آن در اختیار شرکت راه‌آهن بوده و حدود دو سال است که با شرکت راه‌آهن قرارداد نداریم که با توجه به افزایش قطعات این موضوع ما را ضعیف کرده و بابت کرایه حمل با حق دسترسی که بدهکار بوده با شرکت راه‌آهن تهاتر می‌کنیم. با توجه به مذاکراتی که صورت گرفته انتظار ما این است که این قرارداد زودتر نهایی شود.
مدیرعامل شرکت بالاست درباره پروژه‌های در دست اقدام این شرکت گفت: این شرکت جزو شرکت‌های زیرساخت در حوزه راه‌آهن است. طی سال گذشته پروژه‌هایی را شامل دو خطه کردن راه‌آهن تهران-کرج پیش‌بردیم. اگر این پروژه توسط کارفرما تامین سرمایه شود تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید. وی افزود: پروژه دیگر، راه‌آهن میانه-بستان‌آباد به طول ۱۳۴ کیلومتر بوده که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان مرداد ماه به بهره‌برداری برسد. عملیات در حال انجام بوده و روزانه ۲رام قطار ۲۰ واگنه، بالاست‌ریزی داریم و بیش از ۷۰ درصد آن بالاست‌ریزی شده و همزمان با بالاست‌ریزی، جوشکاری درز ریل و نصب خطوط فرعی نیز درحال انجام است.
محمدی در ادامه گفت: پروژه دیگر راه‌آهن خواف-هرات بوده که مشکل تامین تراورس و سوزن دارد. تراکم کار باعث شده که این شرکت‌های تامین‌کننده نتوانند تقاضا را در زمان مناسب تامین کنند و عملیات احداث تا سر مرز ایران وافغانستان به عهده ما است.

اخبار مرتبط


باشگاه مخاطبان