انتشار اولین اوراق تأمین مالی شرکتی توسط تأمین سرمایه بانک مسکن در سال 97

شرکت تامین سرمایه بانک مسکن به عنوان تأمین سرمایه تخصصی ایران در صنعت مسکن، شهرسازی و حمل و نقل، اوراق اجاره شرکت مهندسی و ساختمانی صبا نفت را به مبلغ 920 میلیارد ریال منتشر می نماید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل گروه مالی بانک مسکن دکتر سید محسن فاضلیان، مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن در مصاحبه ای به این موضوع پرداخت.
آقای دکتر فاضلیان در خصوص اوراق اجاره شرکت ساختمانی صبا نفت توضیح بفرمایید.
شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن به عنوان تأمین سرمایه تخصصی ایران در صنعت مسکن، شهرسازی و حمل و نقل اوراق اجاره شرکت مهندسی و ساختمانی صبا نفت را به مبلغ 920 میلیارد ریال منتشر نماید. این اوراق به مبلغ 920 میلیارد ریال است که دارایی های مبنای انتشار آن دو زمین متعلق به بانی بوده. شرکت واسط فروردین دوم ناشر اوراق بوده که به وکالت از خریداران اوراق دارایی های مبنای انتشار را پس از پذیره نویسی و جمع آوری وجوه از بانی خریداری کرده و به بانی مجدداً اجاره می دهد.
شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن به عنوان مشاور،متعهد پذیره نویس و بازارگردان اوراق نقد شوندگی اوراق را تعهد کرده، روش بازارگردانی به قیمت حراج بوده و حداقل تعهدات معاملات روزانه اوراق توسط بازارگردان به میزان دو نیم درصد اوراق معادل 23 هزار ورقه می باشد. شرکت مهندسی ساختمانی صبا نفت از شرکت های متعلق به صندوق بازنشستگی کارکنان نفت بوده و ضمانت بازپرداخت مبلغ اجاره و تملیک مورد اجاره در پایان عمر اوراق بر عهده شرکت سرمایه گذاری اهداف می باشد.
دیگر ارکان انتشار اوراق اجاره شرکت صبا نفت چه اشخاصی هستند؟
شرکت کارگزاری خبرگان سهام متعلق به صندوق بازنشستگی نفت کارگزار عامل فروش اوراق بوده و شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار نیز عامل پرداخت اجاره بها در طول عمر اوراق اجاره می باشند. و مؤسسه حسابرسی آزمون پرداز ایران مشهود از حسابرسان معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار نیز وظیفه حسابرسی این اوراق را برعهده دارند.
به نظر شما چالش های پیش رو به منظور انتشار اوراق تأمین مالی شرکتی چیست؟
مسلماً با توجه به گران تر بودن تأمین مالی از طریق بازار سرمایه نسبت به سیستم بانکی یکی از چالش های اصلی انتشار اوراق تأمین مالی شرکتی در شرایط کنونی اقتصاد هستیم. خوشبختانه در این اوراق با مساعدت سازمان بورس و اوراق بهادار در تدوین مقررات انتشار اوراق اجاره نیازی به حضور ضامن بانکی نبود اما در مورد بسیاری از اوراق تأمین مالی شرکتی؛ بانی علاوه بر فروش دارایی مبنای انتشار به شرکت نهاد واسط لازم است حتما یک ضامن بانکی را معرفی کرده که مسلماً بانک و مؤسسه اعتباری هم وثایق اضافی از بانی طلب کرده و این هزینه های انتشار اوراق تأمین مالی از طریق بازار سرمایه را گران تر می کند.
به طور حتم راه اندازی مؤسسات رتبه بندی اعتباری راه گشای بسیاری از مسائل مربوط به اوراق تأمین مالی در بازار سرمایه می باشد.
گفتنی است نرخ سود این اوراق 15 درصد است که به صورت سه ماه یکبار پرداخت خواهد شد. متقاضیان برای خرید این اوراق می توانند از طریق مراجعه به کارگزاری های عضو فرابورس برای خرید اقدام نمایند.

 

گالری عکس

اخبار مرتبط


باشگاه مخاطبان