مجمع عمومی سالیانه گروه سرمایه‌گذاری مسکن برگزار شد

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت با مشارکت بیش از 87 درصد سهامداران شرکت در روز چهارشنبه 16 اسفند ماه 96 در محل سالن سازمان مطالعات بهره وری و منابع انسانی تشکیل شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، باانتخاب سید علی رئیس زاده به نمایندگی از گروه مالی بانک مسکن به عنوان رئیس؛ ابوالفضل جعفری به نمایندگی از بانک مسکن به عنوان ناظر، سید رضا موسوی به نمایندگی از شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی به عنوان ناظر و محمد مهدی نادری (معاون مالی و منابع انسانی گروه سرمایه‌گذاری مسکن) به نمایندگی از شرکت پویا نوین پارس به عنوان منشی، جلسه رسمیت یافت.
بعد از اعلام رسمیت جلسه، محمدرضا امینی، مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، گزارش فعالیت یک ساله هیات مدیره را برای سال مالی منتهی به 30 آذرماه سال مالی 96 برای حاضران قرائت کرد. امینی ضمن تشریح عملکرد سال گذشته گروه، از برنامه شرکت برای تعریف بیش از 320 هزار متر مربع پروژه جدید در سال 97 با تاکید بر تعریف حداقل 3 مگا پروژه خبر داد. وی با اشاره به اصلاح سبد محصولات شرکت و تمرکز بیشتر بر واحدهای مسکونی میان درآمدی، اقدامات مهمی انجام شده را در راستای ورود به بازارهای جدید برای حاضران تشریح نمود.
تحقق سود 102 درصدی در سال مالی
مدیر عامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن با اشاره به تولید بیش از 193.000 متر مربع بنا در سال مالی قبل، از فروش حدود 1.000 واحد به ارزش بیش از 3.430 میلیارد ریال خبر داد. وی با اشاره به این که دستیابی به این میزان تولید و فروش منجر به ایجاد درآمد حدود 653 میلیارد ریال در گروه شده است، از تحقق 102 درصدی سود که بیش از 510 میلیارد ریال در سال مالی 96 بوده است، خبر داد.
امینی همچنین بازگشت به ریل اصلی فعالیت‌ها از طریق توسعه حضور در واحدهای مسکونی میان درآمدی و بافت فرسوده در سال گذشته را از جمله اقدامات کلیدی انجام شده در سال گذشته عنوان کرد. وی تاکید کرد: «در سال گذشته توانستیم سهم واحدهای مسکونی میان درآمدی که از نظر ریسک بازگشت سرمایه و سوددهی گروه را در تحقق اهداف یاری می‌نمایند، از 62 به 68 درصد افزایش دهیم که این روند در سال آتی نیز در اولویت قرار دارد.
توزیع 50 ریال سود نقدی به ازای هر سهم میان سهامداران
در ادامه و بعد از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، صورت‌های مالی منتهی به پایان آذرماه سال 96 به تصویب حاضران در مجمع رسید. تصمیم گیری در خصوص سود نقدی سال مالی 96 دستور بعدی جلسه مجمع بود که مقرر شد سود نقدی50 ریالی به ازای هر سهم میان سهامداران شرکت تقسیم شود.
در این مجمع همچنین سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس قانونی برای سال مالی 96 و هم چنین روزنامه اطلاعات نیز به عنوان روزنامه کثیرالانتشار شرکت به مدت یکسال انتخاب شد.
انتخاب اعضای حقوقی هیات مدیره دستور دیگر مجمع شرکت بود که بر اساس رای گیری از سهامداران، اعضای حقوقی به ترتیب شامل «بانک مسکن»، «شرکت گروه مالی بانک مسکن»، «شرکت عمرانی مسکن گستر»، «.شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی» و «شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی» برای مدت دو سال به عنوان اعضای هیات مدیره انتخاب شدند.
برخی از اقدامات انجام شده در سال مالی 1396
تعریف پروژه‌های جدید
کمیته سرمایه‌گذاری هلدینگ که از خرداد ماه سال گذشته با حضور رئیس هیئت مدیره، مدیر عامل، معاونین، مدیر حقوقی و املاک و مدیر سرمایه‌گذاری و تامین مالی تشکیل گردید، در سال مالی 96 نیز 10 جلسه برگزار نموده و در ابعاد مختلف پروژه‌ها و طرح‌های سرمایه‌گذاری پیشنهادی شرکت‌های تابعه را مورد بررسی قرار دارد. یکی از اقدامات این کمیته، تدوین سند راهنمای ارزیابی طرح سرمایه‌گذاری می‌باشد. این سند با هدف وحدت رویه در بررسی و ارزیابی طرح‌های سرمایه‌گذاری تهیه و به کلیه شرکت‌ها ارائه گردید.
در جلسات این کمیته، 20 طرح سرمایه‌گذاری در 4 بعد بازار، فنی، مالی و حقوقی مورد بررسی و پایش قرار گرفت که از میان آن‌ها 10 پروژه موافقت اولیه خود را اخذ نمود تا پس از انعقاد قرارداد مشارکت (در خصوص پروژه‌های مشارکتی)، اقدامات مربوط به طراحی و عملیاتی نمودن را سپری نمایند.
تعریف 3 مگا پروژه در دستور کار هلدینگ
در راستای توسعه فعالیت گروه در بافت فرسوده، شرکت اقدام به خرید زمین 5.4 هکتاری در بافت فرسوده شهر تبریز، کلنگ‌زنی دو پروژه در بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی و انعقاد تفاهم‌نامه برای احداث دو پروژه دیگر با مشارکت شهرداری منطقه ثامن مشهد، تصویب یک پروژه در بافت فرسوده اردبیل و انجام مذاکرات و تفاهمات متعدد با شهرداری‌ها و سایر نهادهای ذی‌ربط نموده است. این برنامه‌ها همچنان با جدیت در گروه در حال پیگیری است.
مولدسازی دارایی‌های راکد و ساماندهی پروژه‌های متوقف
با هدف به جریان انداختن دارایی‌های راکد شرکت و بهره‌برداری حداکثری از این دارایی‌ها اقدامات عدیده‌ا‌ی در گروه و شرکت‌های تابعه به انجام رسیده است که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
فروش واحدهای مسکن مهر پونک زنجان (باقی مانده از سال 1392) و خروج از پروژه
عقد قرارداد مشارکت بین دو شرکت شمال و الوند جهت استفاده از منابع شرکت الوند در ساخت و تکمیل بلوک یک پروژه بام چالوس
رفع مشکلات پروژه میلاد با شرکاء، خاتمه ساخت و تحویل پروژه
حل و فصل مشکلات پروژه خدامی و نهایی‌سازی موضوع تملک و بهره‌برداری ساختمان میرداماد که در ازای بخشی از افزایش بهای فروش پروژه به گروه انتقال یافته است.
تعیین تکلیف وضعیت سهامداری گروه در شرکت اتحاد عمران پارس، تملک زمین‌های این شرکت و فروش برخی از آن‌ها
بازاریابی و فروش برخی از زمین‌های راکد گروه نظیر زمین لاهیجان، زمین IT قم، انبار ملارد و انبار اصفهان که تعریف پروژه در آن‌ها توجیه اقتصادی نداشته است.
شناسایی و احیای زمین‌ها و ساختمان‌های پیرامونی پروژه‌های گذشته شامل زمین پردیسان، افرا سه و ساختمان آموزشی آسمان و انجام پیگیری‌های لازم جهت احیای کامل آنها و برنامه‌ریزی جهت تعریف پروژه و یا فروش در آینده
طراحی و تدوین طرح‌های تشویقی و اقدامات کاربردی لازم جهت فروش هر چه سریعتر واحدهای تجاری راکد به‌ویژه در پروژه‌های خاتم، امید، کوهسنگی و ... و به جریان انداختن منابع حاصل از آن در تعریف پروژه‌های جدید و اجرای پروژه‌های در دست ساخت
تجمیع زمین‌های خرد شرکت شمال‌غرب در شهرک خاوران تبریز و تبدیل آنها به دو قطعه زمین بزرگ دارای قابلیت تعریف پروژه و یا فروش
فعال‌سازی عملیات اجرایی فازهای پروژه ستاره کیش از طریق اخذ شریک ساخت فعال و قدرتمند در منطقه و برنامه‌ریزی و فعالیت در راستای پیش‌فروش هرچه سریع‌تر واحدهای پروژه
اصلاح شرایط مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه بازار مبل اردبیل و آغاز عملیات ساخت پروژه
ساماندهی تسهیلات
مهم‌ترین اقدامات صورت‌ گرفته در کمیته تامین مالی، تعدیل نرخ سود تسهیلات و همچنین هماهنگ‌سازی سیاست‌های گروه و برنامه‌های تامین مالی شرکت‌های تابعه و استفاده از ابزارهای نوین مالی بوده که شرح تفصیلی موارد کلیدی در ادامه ارائه شده است:
جایگزینی تسهیلات دریافتی از بانک‌های خصوصی با تسهیلات بانک مسکن با نرخ 18% و کاهش هزینه‌های سربار مالی (عمده تسهیلات دریافتی از بانک‌های خصوصی، تسهیلات سرمایه در گردش با نرخ‌های موثر بالاتر از 24% بوده است).
مذاکره و پیگیری تا حذف تاخیرات و تعیین تکلیف معوقات بانکی شرکت‌ها
تهاتر برخی از تسهیلات دریافتی از بانک‌های خصوصی با دارایی‌های شرکت بدهکار (از جمله تهاتر زمین صدرا با تسهیلات بانک سامان در شرکت شمال‌شرق)
توافق اولیه با شرکت تامین سرمایه بانک مسکن در خصوص تامین مالی یکی از پروژه‌های مجموعه بعثت کرمان از طریق صندوق زمین و ساختمان
برگزاری جلسه با شرکت تامین سرمایه بانک مسکن و تدوین مدل اولیه انتشار اوراق خرید دین برای شرکت سرمایه‌گذاری مسکن جنوب
افزایش کیفیت پروژه‌ها، بهبود زمان‌بندی و اصلاح هزینه‌های ساخت
تهیه و ارائه برنامه کلان توسعه مدیریت پروژه در گروه سرمایه‌گذاری مسکن
اجرای برنامه ارزیابی کیفی پروژه‌های گروه و رتبه‌بندی آن‌ها در قالب نظام ارزیابی فنی و اجرایی
تشکیل کمیته HSE با هدف ارتقاء وضعیت ایمنی در پروژه‌های گروه
تشکیل کارگروه‌های تخصصی جهت حل مشکلات و مسائل روز پروژه‌های ساختمانی گروه
پیاده‌سازی و بهره‌برداری آزمایشی از سامانه «پایگاه داده پروژه‌های گروه سرمایه‌گذاری مسکن» با هدف ایجاد پایگاه داده پروژه‌های ساختمانی گروه به عنوان فاز اول از سیستم مدیریت اطلاعات پروژه‌ها (PMIS)
برنامه‌های آتی گروه
اهم برنامه‌های توسعه‌ای گروه
تعریف 324.500 مترمربع پروژه جدید و شروع حداقل 50 درصد از آنها‌ در سال مالی 97
توسعه مشارکت‌های درون‌گروهی و نگهداشت ارزش افزوده پروژه‌ها در داخل گروه (مشابه بام چالوس، شکریه همدان و ...)
اصلاح سبد تولیدات و پروژه‌های در دست ساخت شرکت‌های گروه با هدف ارتقای سهم واحدهای مسکونی میان درآمدی به 75% تا پایان سال 1398
ورود به بازارهای جدید از طریق تعریف 3 مگا پروژه، اجرای یک پروژه و تأمین مسکن کارکنان نهادها و سازمان‌های معتبر در قالب پروژه‌های مسکونی و اداری در گروه
اهم برنامه‌های حوزه فنی و ساخت
تسریع و تمرکز به اتمام پروژه‌های سنواتی گروه شامل خدامی، جماران، ستاره کیش، بام چالوس، چهارباغ و المپیک
ایجاد مکانیزم اثربخش ارزیابی­های فنی و اجرایی و توسعه آن
تدوین فرآیندها و ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت برنامه کنترل هزینه‌ها (Cost Control) در پروژه‌های گروه
فعالیت‌های حوزه تحقیق و توسعه با تمرکز بر شناخت و به کارگیری تکنولوژی های ایجاد کننده مزیت رقابتی در بازار و توجه ویژه به رویکردهای توسعه پایدار و هوشمند سازی،
به کارگیری مکانیزم ارزیابی نظرات مشتریان در پروژه‌های گروه با هدف ایجاد جذابیت بیشتر محصولات
اجرای برنامه‌های مصوب طبق سند کلان پروژه در سه حوزه فرآیندها، زیرساخت‌های اطلاعاتی و توانمند سازی نیروی انسانی
اهم برنامه‌های حوزه بازاریابی و فروش
تدوین برنامه‌های بازاریابی و فروش دارایی‌های راکد حداقل به مبلغ 1.000 میلیارد ریال
تغییر مدل بازاریابی و فروش شرکت‌ها با هدف استفاده از توان کارگزاران بیرونی، شبکه فروش سایر شرکت‌های گروه و پتانسیل شبکه شعب بانک مسکن و ...
کاهش شکاف درصد فروش با درصد پیشرفت پروژه‌ها به کمتر از 30 درصد
فروش 100 واحد مسکونی در قالب طرح تضمین معاملات اقساطی بانک مسکن
ایجاد سازمان فروش یکپارچه با شرکا و پیمانکاران جهت تمرکز فروش
طراحی و اجرای نظام بهره‌برداری پروژه‌های تجاری به منظور تسهیل در فروش
اهم برنامه‌های تامین مالی
کاهش میانگین نرخ تسهیلات شرکت‌های تابعه از 23 درصد به 21 درصد
اخذ تسهیلات مشارکت در ساخت به مبلغ 1.500 میلیارد ریال جهت تکمیل و شروع پروژه‌های جدید
تاسیس 5 صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان
انتشار اوراق بدهی برای شرکت‌های تابعه
انتقال تسهیلات و سود دوره مشارکت مدنی به خریداران در قالب امتیازات قابل ارائه به خریداران
مدیریت دارایی‌های راکد و غیر مولد جهت بازپرداخت بدهی‌های گران قیمت گروه

باشگاه مخاطبان