دکتر حسین محسنی

معرفی کتاب مبانی بانکداری با رویکرد مالی

  • نام کتاب: مبانی بانکداری با رویکرد مالی 
  • نویسنده: دکتر حسین محسنی
  • ناشر: انتشارات بورس
در این کتاب ,تاکید قابل توجهی بر ذکر مباحث کاربردی حوزه ی بانکداری با رویکرد مالی صورت می گیرد این کتاب از حیث بهره گیری از منابع به روز,متنوع و مشهور بین المللی متمایز بوده و در زمان نگارش ,فاقد نمونه ی مشابه ساختاری و محتوایی برای دانشجویان است.در این کتاب تلاش شده است تا در ارائه ی مباحث,سرفصل های مصوب وزارت علوم تحقیقات و فناوری در خصوص درس «مبانی بانکداری و مدیریت بانک»به ارزش سه واحد در مقطع کارشناسی مدیریت مالی رعایت شود.همچنین از ذکر مطالب همپوشان با سایر دروس خودداری شده است و صرفا به شکل متمرکز به سرفصل های مالی عملیات بانکی می پردازیم.
این کتاب به عنوان مرجعی جهت استفاده ی دانشجویان مقطع کارشناسی ,پژوهشگران و کارشناسان امور بانکی مفید واقع شود.

این کتاب در 6 سرفصل، فهرست اشکال و فهرست جداول تهیه شده است که،  فصل اول ارائه‌کننده‌ بُعد کلان، پیشینه و کلیاتی از ماهیت صنعت بانکداری است. بدین ترتیب که پس از ترسیم معماری نظام­­های مالی، پیشینه و سیر تحولات نظام بانکی در ایران تشریح می­شود. در ادامه، محیط قانونی و نظارتی حاکم بر شبکه‌ بانکی، به‌ همراه ساختار و کارکرد بانک مرکزی، تشریح و در نهایت، ابزارهای تجهیز و تخصیص منابع مالی در بانکداری ارائه می­شوند.

در فصل دوم، نظامات و مدل­های بانکداری در قالب هفت مدل مورد کنکاش قرار می­گیرد.

فصل سوم اختصاص به موضوع مهم مدیریت دارایی-بدهی در بانکداری دارد. در این فصل، علاوه بر ارائه‌ی روش­های تحلیل و شبیه‌سازی، تمرکز قابل توجهی بر نرخ بهره و ریسک مرتبط به آن صورت می­گیرد.

در فصل چهارم، به مدیریت سرمایه و بررسی انواع سرمایه در بانک پرداخته می­شود. همچنین بیانیه­ های بال و هیئت خدمات مالی اسلامی نیز در این فصل ارائه می‌شود.

فصل پنجم به مدیریت نقدینگی اختصاص دارد. در این فصل، سیر نظریات، راهبرد­ها، روش‌های سنجش و پیش­بینی نقدینگی بیان می­شود.

در نهایت و در فصل ششم، ریسک‌های مالی (شامل اعتباری، بازاری و نقدینگی) و ریسک عملیاتی از حیث مؤلفه، مدل و رهنمودهای حرفه­ای، ارائه می‌شود.

در مقدمه این کتاب آمده است: " کتاب حاضر می‌تواند به‌عنوان مرجعی جهت استفاده‌ دانشجویان مقطع کارشناسی، پژوهشگران و کارشناسان امور بانکی مفید واقع شود.."

لازم به ذکر است دکترحسین محسنی به عنوان همکار شرکت گروه مالی بانک مسکن در سمت کارشناس امور اقتصادی و برنامه ریزی، هم اکنون در این شرکت مشغول به فعالیت می باشند. 
 

اخبار مرتبط


باشگاه مخاطبان