مصاحبه مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن با هفته‌نامه بانک و مسکن

به گزارش روابط عمومی گروه مالی بانک مسکن، هفته‌نامه بانک و مسکن به مناسبت هشتاد و دومین سالگرد تأسیس بانک مسکن ویژه‌نامه‌ای را در دی ماه ۱۳۹۹ منتشر کرد که در آن مصاحبه‌ای با جناب آقای مصطفی ازگلی، مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن انجام شده است و ایشان کارنامه یک سال اخیر گروه مالی را شرح داده‌اند. متن کامل مصاحبه مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن به شرح ذیل می‌باشد:

گروه مالی بانک مسکن توانسته در رکود سنگین اقتصادی سال‌­های اخیر و رکود فعلی بازار مسکن با استراتژی‌های هدفمند در حوزه­‌های کاری خود، ابتکار عمل برای تنوع‌­بخشی به فعالیت‌­ها داشته باشد. با مصطفی ازگلی مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن در این زمینه گفت و گو کرده­‌ایم:
  • -گزارش عملکردی از گروه مالی در یکسال اخیر ارائه فرمایید.
همانگونه که مستحضرید گروه مالی بانک مسکن ماهیتاً یک هلدینگ با رشته فعالیت‌های متنوع است. البته تمرکز این گروه بر فعالیت در دو صنعت مالی و ساختمانی است اما بنا بر نظر بانک مسکن بعنوان سهامدار این گروه، فعالیت‌های دیگری در قالب شرکت‌های تابعه بانک مسکن به رشته فعالیت‌های تحت مدیریت گروه الحاق گردیده است. در صورتی که بخواهم به تفصیل به پرسش شما پاسخ بگویم بایستی گزارشی از فعالیت‌های تمامی شرکت‌های تابعه را به تفکیک ارائه نمایم که تصور می‌کنم در چارچوب این گفتگو نمی‌گنجد. لذا تصویری کلی از بخشی از فعالیت‌ها و دستاوردهای گروه که انعکاس آن در بیرون از مجموعه گروه و بانک نیز ملموس بوده را حضورتان ارائه می‌نمایم:
در یکسال اخیر ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق رهنی بانک مسکن و ۲ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری آزادراه حرم تا حرم توسط شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن (از شرکت های تابعه گروه) منتشر شده است؛ از دیگر دستاورهای این شرکت ثبت و پذیره نویسی صندوق واسطه گری مالی یکم (دارا یکم) و افزایش سقف صندوق سرمایه گذاری مشترک بانک مسکن از ۲۰ هزار میلیارد ریال به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال بوده است. در دیگر شرکت تابعه گروه یعنی شرکت کارگزاری بانک مسکن اولین تجربه عرضه املاک در بورس کالا را ارائه دادیم. سرمایه شرکت لیزینگ مسکن، شرکت تابعه و استراتژیک مان را از ۱۰۰ میلیارد ریال به ۳ هزار میلیارد ریال افزایش دادیم که گامی اساسی در توسعه مأموریت این شرکت برای تحقق هدف دسترسی آحاد جامعه به مسکن می باشد. همچنین شرکت عمرانی مسکن گستر، پرسابقه‌ترین شرکت در حلقه کسب و کاری گروه، وارد قراردادی شد که به موجب آن مسئولیت خرید املاک مازاد بانک مرکزی را بر عهده خواهد گرفت. و در ماه‌های اخیر پروژه ملی خط آهن خواف-هرات با پیمانکاری شرکت مهندسی تأسیسات و ساختمان راه آهن، دیگر شرکت تابعه و بورسی گروه افتتاح گردید. در کنار تحقق این عملکرد توسط شرکت‌های تابعه، در بخش سرمایه‌گذاری گروه در بازار سرمایه هم دستاوردهای قابل ملاحظه ای حاصل گردیده است. از جمله اصلاح پرتفوی سهام گروه با هدف بهبود بازده که افزایش ارزش پنجاه درصدی در سهام خریداری شده بدست آمد و ارزش پرتفوی سهام شرکت از هجده هزار میلیارد ریال به شصت و پنج هزار میلیارد ریال افزایش یافت. مجموعه این اقدمات رشد ۲۳۲ درصدی سود گروه نسبت به سال قبل را در پی داشت و سود پیش بینی شده در بودجه گروه به میزان ۱۶۵ درصد فراتر از اهدف تعیین شده محقق گردید. در کنار تمامی این اقدامات در حوزه عملیات و اجرا، حوزه های نظارتی گروه نیز در چارچوب الزامات حاکمیت شرکتی ابلاغی وزارت امور اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار تقویت گردید. در یکسال اخیر در تمامی شرکت‌های تابعه گروه کمیته‌های حسابرسی و ریسک را ایجاد نمودیم و نظام گزارشگری مستمری را به منظور اطمینان بخشی به سهامداران و نهادهای نظارتی ایجاد نمودیم.
  • -رکود مسکن و تنگناهای مالی و اعتباری در اقتصاد طی این یکسال تا چه میزان بر فعالیت ها و طرح های گروه مالی اثر منفی گذاشت؟
گروه مالی بانک مسکن نیز مانند هر بنگاه اقتصادی کشور از تلاطمات اقتصادی سال‌های اخیر تأثیر پذیرفته است. رکود در صنعت مسکن بعنوان کسب و کار محوری این مجموعه و کاهش توان مردم برای خرید مسکن (که بخش عمده سبد محصولات تولیدی ماست)، برنامه‌های توسعه ای ما را با چالش مواجه کرد. از سوی دیگر عدم تعریف پروژه‌های کلان در صنعت راه و ترابری نیز بخش دیگری از کسب و کار محوری ما یعنی حوزه تأمین مالی را با چالش مواجه نمود. در کنار این چالش‌ها، محدودیت‌های قانونی برای توسعه کسب و کار، سناریوهای ما برای برون رفت از این بحران را بسیار محدود کرده است.
  • -چه ابتکارات و نوآوری هایی در گروه مالی در سال گذشته رقم خورد؟
مایلم پرسش شما را در ادامه عرایض قبلی‌ام پاسخ بدهم. پرسشی که میتواند پاسخ جامع‌تری به دنبال داشته باشد اینست که گروه مالی بانک مسکن برای غلبه بر چالش‌های کسب و کاری سال‌های اخیر که توضیحات آن ارائه گردید، چه اقداماتی انجام داده است. برای پاسخ به این پرسش باید کمی به عقب برگردیم. استراتژی مترقی و بلوغ یافته‌ای که در سال‌های قبل برای این شرکت تعریف شده بود مبتنی بر تنوع سبد کسب و کار بود. هنر مدیران این شرکت در تدوین این استراتژی در شرایط فعلی که بنگاه‌های اقتصادی برای بقا و تداوم کسب و کار تلاش می‌کنند، بروز و ظهور یافته است. به گونه‌ای که نه تنها درآمد و سودآوری این شرکت کاهش نیافته بلکه بصورت براکتی افزایش یافته است و سهم گروه مالی بانک مسکن از پرتفو گسترده بانک مسکن افزایش قابل توجهی یافته است. در شرایطی که صنعت مسکن در رکود بوده، گروه مالی توانسته چالش در این حوزه را با حضور فعال در بازار سرمایه پوشش دهد. از سوی دیگر عدم تعریف برنامه های توسعه ای حوزه راه و ترابری را با تأمین مالی در صنایع جایگزین پوشش دادیم. کسب و کار لیزینگ را توسعه دادیم و محدودیت های فروش محصولات که ناشی از کاهش توان خرید مردم بود را تا حد زیادی جبران کردیم.
سود ناشی از فعالیت محدود در صنعت بیمه را برای پشتیبانی از شرکت‌های آسیب دیده از نوسانات نرخ ارز تخصیص دادیم و کم بازده‌ترین بخش‌های کسب و کارمان را بگونه ای مدیریت کردیم که به کارکنان این شرکت ها آسیبی وارد نشود. همه این اقدامات با لحاظ محدودیت‌های توسعه کسب و کار و رعایت مقررات و الزامات قانونی برای خروج از فعالیت‌های غیر بانکی بوده است.
  • -بازار مسکن برای خروج از رکود نیازمند تدابیر  و نوآوری هایی همچون لیزینگ مسکن است. برنامه گروه برای رونق بخشی به بازار مسکن چیست؟
در حال حاضر لیزینگ از یک فعالیت جدید و نوپا به کسب و کار محوری ما تبدیل شده است. بیشترین افزایش سرمایه در بین شرکت های تابعه ما به شرکت لیزینگ مسکن تخصیص یافته و باور داریم توسعه این صنعت گامی اساسی برای دسترسی آحاد جامعه به مسکن است.
در سال‌های قبل، تمرکز این شرکت بر فروش محصولات تولیدی مجموعه خودمان بوده اما در حال حاضر چشم انداز این شرکت توسعه یافته و خدمات خود را به همه انبوه سازان مسکن ارائه می‌دهد. این استراتژی توسعه‌ای روی دیگری نیز دارد یعنی تنوع سبد محصولات این شرکت برای گروه های درآمدی مختلف جامعه.

اخبار مرتبط


باشگاه مخاطبان