پیشرفت 60 درصدی پروژه ساختمانی صندوق زمین و ساختمان شمال­غرب

پیشرفت فیزیکی پروژه صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان شمال­غرب که به روش تامین مالی از محل بازار سرمایه اجرا شد به مرز ۶۰ درصد نزدیک شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل گروه مالی بانک مسکن و به نقل از هیبنا، صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان طی چند سال گذشته با هدف تامین مالی پروژه از طریق بازار سرمایه در دستور کار شرکت­های گروه مالی بانک مسکن قرار گرفته است. نظارت بر اجرای پروژه از طریق ناظر و ابزارهای بازار سرمایه از مهمترین ویژگی های اجرای این پروژه‌ها محسوب می شوند.
با توجه به کمبود منابع مالی دولت‌، استفاده از سرمایه‌های مردمی و هدایت نقدینگی سرمایه‌گذاران بازار سرمایه به اجرای پروژه‌های ساختمانی در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری علاوه بر ایجاد منفعت برای سرمایه‌گذار می تواند به رونق ساخت‌و‌ساز نیز کمک کند.
در همین راستا، صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان شمال­غرب ، به منظور تامین مالی پروژه مسکونی نرگس رشدیه تبریز تأسیس شد و در سال 1394 با دریافت مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار، فعالیت خود را آغاز کرد.
این پروژه 96 واحدی، در زمینی به مسا حت 3.050 متر مربع با زیر بنای کل حدود 30هزار متر مربع و با فناوری ساخت بتنی توسط شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال­غرب به عنوان مدیر ساخت، در حال احداث است.
در حال حاضر و بر اساس آخرین گزارش­های به دست آمده از عملیات اجرای پروژه نرگس رشدیه تبریز، درصد پیشرفت پروژه تا دوره منتهی به اردیبهشت امسال به ب60 درصد رسیده است.
این در حالی است که پیشرفت فیزیکی پروژه در دوره منتهی به فروردین ماه امسال معادل 55 درصد بود. شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال­غرب به عنوان مدیر ساخت پروژه در حال حاضر اجرای 3 پروژه مشابه دیگر با فناوری ساخت مشابه را در کنار پروژه نرگس رشدیه در دست اجرا دارد.
هدف فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، جمع آوری وجوه از متقاضیان سرمایه‌گذاری در صندوق، ساخت پروژه ساختمانی از محل وجوه یاد شده، فروش واحدهای ساختمانی پروژه و در نهایت تقسیم عواید ناشی از این فعالیت بین سرمایه­گذاران صندوق است.
با توجه به اینکه یکی از مشکلات اجرای پروژه‌های ساختمانی، موضوع تامین مالی است و تخصیص اعتبارات از محل منابع بودجه‌های دولتی به دلیل محدودیت منابع وجود ندارد، بنابراین جمع­آوری وجوه مردمی و در عین حال دخیل کردن سرمایه‌های خُرد مردمی به عنوان شریک در سود و زیان پروژه از مهمترین اهداف تأسیس این صندوق‌ها است، اما همان‌طور که در گزارش امکان‌­سنجی صندوق زمین و ساختمان مسکن شمال­غرب عنوان شده، تمهیدات لازم به عمل آمده تا سرمایه‌گذاری در صندوق سودآور باشد.
گروه سرمایه‌گذاری مسکن به عنوان مدیر صندوق، شرکت کارگزای بانک ملی ایران به عنوان متولی، شرکت تامین سرمایه بانک مسکن به عنوان بازار­گردان، ناظر و متعهد پذیره­نویس و موسسه حسابرسی فریوران به عنوان حسابرس، ارکان صندوق هستند.
گروه سرمایه‌گذاری مسکن به­عنوان یک هلدینگ تخصصی حوزه ساختمان و شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن به­عنوان تنها شرکت تأمین سرمایه تخصصی در حوزه ساختمان، حمل و نقل و راه و شهرسازی، از جمله شرکت‌های تابعه گروه مالی بانک مسکن می­باشند.

اخبار مرتبط


باشگاه مخاطبان