همکاری شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن با شرکت راه آهن؛

گام جدید تأمین مالی در راه آهن

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن با تشریح همکاری های صورت گرفته میان وزارت راه و شهرسازی و شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن، از تامین مالی ۱۰ طرح به ارزش ۸۰۰ میلیارد تومان توسط این شرکت خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل گروه مالی بانک مسکن، نوراله بیرانوند در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، با اشاره به این موضوع که شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن، اطلاعات خوبی از ساختار مالی و اقتصادی بخش راه ها و زیر ساخت های آن دارد، گفت: در سال گذشته تفاهم نامه ای میان شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی منعقد شد، مبنی بر این که بتوانیم با همکاری این شرکت حداکثر استفاده را از ظرفیت بازار سرمایه داشته باشیم.
وی با بیان این که وزارت راه و شهرسازی با دیگر شرکت های تأمین سرمایه نیز همکاری دارد، تاکید کرد: البته شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن به دلیل این که از یک سو انگیزه لازم و از سوی دیگر دانش کافی در این زمینه را داراست، شرایط شکل گیری این تفاهم نامه را ایجاد کرد. پس از این تفاهم نامه، یک همایش سرمایه گذاری بخش ریلی با ابتکار شرکت تأمین سرمایه برگزار شد و متعاقب آن طرح های بسیاری توسط شرکت های خصوصی راه آهن مورد تقاضا قرار گرفت.
بیرانوند بیان این موضوع که حدود 10 طرح به ارزش 800 میلیارد تومان توسط شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن تامین مالی شد، توضیح داد: در این طرح، یک ارتباط سه جانبه بین شرکت های خصوصی، وزارت راه و شهرسازی و شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن شکل گرفت و وزارت راه و شهرسازی، به عنوان نهادی که مسئولیت مدیریت حمل و نقل ریلی کشور را بر عهده دارد، ضمانت این تأمین مالی را بر عهده گرفت. وی افزود: خوشبختانه اکثر این طرح ها متناسب با شرایط بازار بورس تشخیص داده شده اند و ما با سازمان بورس، جلسات مفیدی داشتیم که تفاهمات لازم، صورت گرفت. در نتیجه مجوزهایی برای اوراق استصناع و اجاره از سوی سازمان بورس، اعطا شد.
وی با بیان این که صندوق های تأمین سرمایه به عنوان یکی دیگر از ابزارهای تأمین مالی استفاده می شود توضیح داد: در زمینه تأمین مالی ایستگاه های راه آهن با شکل نوین، بهره گیری از امکانات مجتمع تجاری، صنعتی، خدماتی و ریلی تحت عنوان transit oriented development در دستور کار قرار گرفته و شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن روی مدل تأمین مالی این بخش از پروژه های صنعت حمل و نقل مشارکت دارد.
این مقام مسئول با تاکید بر این که در مجموع یک همکاری گسترده و هدفمندی بین شرکت تأمین سرمایه مسکن و وزارت راه و شهرسازی وجود دارد، گفت: با توجه به اراده و جدیت همکاران این شرکت، عملکرد بسیار قابل قبولی در این زمینه وجود داشته و با توجه به این ظرفیت می توانیم بخشی از منابع مالی توسعه ریلی به ویژه در بحث نوسازی ناوگان را از بازار سرمایه تامین کنیم، همچنین در آینده پروژه های دیگری برای مشارکت وجود خواهد داشت که متعاقبا اعلام خواهد شد.
بیرانوند در پاسخ به این پرسش که مزایای سرمایه گذاری در بخش راه آهن چه مواردی است، توضیح داد: ماهیت صنعت ریلی، بلندمدت بودن، ریسک پایین بازار و حجیم بودن منابع سرمایه گذاری است. اما تأمین مالی در این حوزه منافع اقتصادی و اجتماعی کلان به همراه دارد که شاید از نظر بازدهی مالی در سطح پایینی قرار گیرند، اما از نظر اجتماعی و توسعه ای، در سطح بالایی قرار دارد. بنابراین تهیه مدل های ترکیبی شامل منابع دولت، صندوق توسعه ملی، منابع خارجی و منابع داخلی و استفاده از مدل های خلاقانه تامین مالی کاری است که باید صورت گیرد.
او در بخش پایانی صحبت های خود تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی بر اساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید و حمایت از رقابت پذیری صنعت تا سقف 7.5 میلیارد دلار کمک های دولتی برای اقتصادی بودن طرح های ریلی با شرکت نفت قرارداد امضا کرده است، که می تواند پشتوانه بسیار مناسبی باشد. در مجموع اگر از همه این امکانات در مدل های خلاقانه بهره گیری شود، بستری را برای افزایش حجم تأمین مالی از سوی صندوق تأمین سرمایه بانک مسکن ایجاد خواهد کرد. امروز توسعه ریلی اولویت نخست کشور است و با توجه به دستوراتی که به عنوان سیاست های کلی کشور از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شده ، بانک مسکن نیز توجه ویژه ای دارد که ماموریت کلان کشور را دنبال کند.

گالری عکس

:لیست آلبوم ها

اخبار مرتبط


باشگاه مخاطبان