شرکت توسعه خدمات کارآفرینی فراخوان داد

آمادگی بانک مسکن برای حمایت از استارت‌آپ‌های فرودگاهی

شرکت توسعه خدمات کارآفرینی بانک مسکن به شرکت‌های استارت آپی فعال در حوزه خدمات شش گانه فرودگاهی فراخوان داد تا ایده‌های خود را به این شرکت ارایه دهند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل گروه مالی بانک مسکن و به نقل از  پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، این شرکت که به منظور حمایت از ایده‌های فناوری ‌پایه برای تبدیل به یک کسب و کار اقتصادی در سه حوزه تخصصی مسکن و ساختمان، راه و شهرسازی و خدمات بانکداری و پرداخت در سال جاری توسط بانک مسکن تاسیس شد، بنا دارد در راستای  تحقق ماموریت‌های وزارت راه و شهرسازی از استارت‌آپ‌های فرودگاهی نیز حمایت کند.

در همین راستا طی فراخوانی از تمامی استارت‌آپ‌های فرودگاهی فعال در شش حوزه بلیت، پارکینگ، راهنمایی،‌ ردیابی، امنیت، اطلاعات و خدمات فرودگاهی دعوت شد به منظور برخورداری از حمایت‌های این شرکت تا تبدیل شدن به یک کسب و کار اقتصادی، ایده خود را به شرکت توسعه خدمات کارآفرینی مسکن ارائه کنند.

ایده‌های ارائه شده پس از بررسی و ممیزی اولیه، در صورت احراز حداقل امتیاز لازم، بر اساس اینکه در چه مرحله‌ای اعم از ایده‌پردازی، نمونه اجرایی اولیه و یا تجاری ‌سازی قرار دارند، وارد اکوسیستم حمایتی شرکت شده و از خدمات اداری، استقرار در شرکت، آموزش و ارائه مشاوره‌های تخصصی در زمینه‌های فنی، حقوقی، بازاریابی و نظایر آن برخوردار می‌شوند.

به گزارش هیبنا، به طور میانگین 55 درصد از درآمدهای فرودگاهی از محل «هوانوردی» حاصل می‌شود و در مقابل 45 درصد از محل غیرهوانوردی اعم از پارکینگ‌، فروشگاه، رستوران و سایر خدمات و اماکن عرضه شده در فرودگاه‌ها حاصل می‌شود. این آمار نشان می‌دهد بازار بسیار بزرگی در اختیار ایده‌های بکر اقتصادی قرار دارد و در این میان ایده‌های فناوری‌پایه و استارت‌آپی طی سال‌های اخیر جای خود را در عرصه خدمات فرودگاهی دنیا باز کرده‌اند.

از نمونه‌های موفق استارت‌آپ‌های فرودگاهی فعال در دنیا می‌توان به طراحی اپلیکیشن‌های ویژه «Check-In» اشاره کرد. Check-In از مهم‌ترین مراحل سفرهای هوایی است که طی آن مدارک مسافر در کانتر چک و کارت پرواز دریافت می‌شود. این مرحله معمولا طولانی‌ترین بخش پیش از پرواز محسوب می‌شود و مسافران بسیاری تمایل دارند با استفاده حداکثری از زمان خود، سفر راحت‌تری را تجربه کنند. در همین راستا خدمات Check-In آنلاین یکی از بازارهای مطلوب برای فعالیت‌های استارت‌آپی به شمار می‌آید که طی آن مسافر می‌تواند به جای ایستادن در صف کانتر، قبل از مراجعه به فرودگاه کارت پرواز خود را دریافت کند.

راحتی و سهولت در استفاده با توجه به طراحی اپلیکیشن‌های گوشی هوشمند برای این منظور، صرفه ‌جویی در زمان، انتخاب صندلی توسط مسافر و ارسال نسخه الکترونیک کارت پرواز در عین نمایش آن روی گوشی تلفن همراه، از مهمترین مزایای این امکان است که در کشور ما تا حد زیادی مغفول مانده است.

برابر یک آمار رسمی، پیش‌بینی می‌شود میزان استفاده از خدمات Check-In آنلاین با بهره‌گیری از تمام روش‌های ممکن اعم از استفاده از کامپیوتر، تب‌لت، گوشی موبایل، کیوسک‌های فرودگاهی و نظایر آن در سال جاری میلادی به حدود 51 درصد افزایش یابد و تنها 49 درصد از مسافران فرودگاه‌ها از روش سنتی Check-In استفاده کنند.

ردیابی چمدان و بار مسافر در طول مسافرت از دیگر خدماتی است که در قالب کسب‌ و کارهای استارت‌آپی قابل ارائه بوده و بازار کاملا بکری در ایران به شمار می‌آید. این خدمت در بسیاری از کشورها از طریق طراحی اپلیکیشن‌های کاربردی عرضه می‌شود به نحوی که بار مسافر قبل از پرواز و در منزل از وی تحویل و تحویل شرکت هواپیمایی می‌شود و در مقصد نیز به او تحویل خواهد شد. مزیت این نرم­افزارها آسان کردن سفر برای مسافران در زمان پرواز خواهد بود چرا که از یک ‌سو بدون بار به فرودگاه می‌روند و از سوی دیگر با استفاده توامان از خدمات بار و Check-In آنلاین، از اتلاف زمان آنها در فرودگاه به میزان چشمگیری کاسته می‌شود.

طراحی نرم‌افزارهایی برای کمک به مسافران ناآگاه به حقوق خود یا افرادی که زمان و تخصص کافی برای پیگیری امور شکایت از ایرلاین‌ها را ندارند از دیگر حوزه‌هایی است که امکان ورود استارت‌آپی به آنها وجود دارد.

از دیگر عرصه‌های بکر و اقتصادی برای فعالیت استارت‌آپ‌های فرودگاهی، طراحی نرم‌افزارهایی به منظور مدیریت پارکینگ فرودگاه‌هاست. نوع ساده این نرم‌افزارها صرفا پارکینگ را پیش از رسیدن به فرودگاه برای متقاضی رزرو می‌کند اما خدمات کامل‌تری نیز در این حوزه قابل عرضه است. از جمله این خدمات می‌توان به تحویل خودرو به متصدی ویژه در زمان ورود به فرودگاه به منظور پارک آن در جای رزرو شده و تحویل آن از وی در زمان مراجعت به فرودگاه مبدا اشاره کرد.

به گزارش هیبنا، دامنه فعالیت استارت‌آپ‌های فرودگاهی می‌تواند بسیار وسیع‌تر از موارد یاد شده باشند و قطعا در کنار ایده‌هایی که به کسب ‌و کار بر پایه فناوری‌های نوین منجر شده است و البته هنوز بازار آن در ایران و بسیاری از کشورها بکر باقی مانده است، ایده‌های نوپایی نیز وجود دارد که با برخورداری از حمایت و طی مسیر درست پرورش آن از کانال تخصصی می‌تواند به عنوان یک فعالیت مبتکرانه بازار تازه‌ای را برای فعالیت اقتصادی ایجاد کند.

باشگاه مخاطبان